Cu 1,3 miliarde de locuitori, China are cea mai mare populatie de pe planeta. Si cea mai pasionata de shopping. Anul 2013, scrie thenextweb.com, va ramane cu siguranta in istorie drept anul in care comertul online din China a depasit ca valoare comertul online din SUA. Asta pentru ca in 2012, chinezii au facut cumparaturi online in valoare de 213 miliarde dolari, in timp suma cheltuita in magazinele online de americani a fost de 225 miliarde dolari. Conform companiei de consultanta Bain&Co, valoarea pietei chineze de retail online a crescut cu 70% fata de 2009, urmand sa atinga fabuloasa suma de 543 miliarde dolari in 2015.
Cel mai important eveniment din comertul online 2013 din China a fost Festivalul Cumparaturilor 11.11, cand, in 24 de ore, gigantul domeniului, Alibaba, a vandut de 5,7 miliarde dolari. Ca sa ne facem o idee despre cresterea fulgeratoare a comertului online in China, acelasi Festival a generat vanzari de 8 milioane dolari in primul an in care a fost organizat (2009). Alibaba, care a vazut pe platforma sa online tranzactii cat Amazon si eBay la un loc, spera ca in 2016 sa depaseasca Walmart, care este deocamdata cea mai mare companie de retail online din lume. La inceputul acestui an, Jonathan Lu, CEO-ul Alibaba, spunea ca scopul sau este sa tripleze volumul tranzactiilor in marketplace-ul Alibaba, astfel incat sa ajunga la 490 miliarde dolari in 2016.
Toate aceste cresteri uriase arata faptul ca, pentru chinezi, cumparaturile online au devenit un mod de viata. Singurele probleme – desi nu s-ar zice ca ele exista – sunt sistemele de plata si operatiunile logistice. In luna mai 2013, Alibaba a demarat un proiect de retea logistica, investind in prima etapa 16,3 miliarde dolari. Scopul este de a construi o retea de puncte logistice care in 5 ani de zile sa suporte vanzari de circa 4,9 miliarde dolari pe zi si sa aiba capacitatea de a livra orice produs achizitionat in 24 de ore. In plus, la sfarsitul anului trecut, compania a dezvaluit ca a investit 364 milioane dolari in producatorul de electronice Haier Group.
“In urmatorii 10-15 ani, cred ca China va fi cea mai mare piata pentru eBay”, spunea Meg Whitman in 2004. Pe atunci, ea era CEO-ul eBay, pionierul comertului online. Insa lucrurile nu s-au intamplat deloc asa. Competitia locala s-a dovedit a fi nemiloasa si foarte agila, asa ca eBay s-a retras cu umilinta, dupa cum relateaza The Economist. Principalul competitor era Jack Ma, un profesor care a fondat Alibaba in apartamentul sau din Hangzhou, un oras de langa Shanghai, in 1999. Initial, Alibaba era un site care conecta micii producatori din China cu firmele care faceau exporturi. Insa curand Jack Ma si-a dat seama ca jackpot-ul ar fi un serviciu care sa aiba ca target clasa mijlocie din China, aflata pe val. Asa ca a infiintat Taobao, un portal pe care clientii il foloseau ca sa-si vanda unii altora diverse lucruri, la care a adugat Tmall, un site de tipul business-to-consumer.
Triumful Alibaba a fost uimitor. Portalurile Alibaba controleaza patru cincimi din tot comertul online din China. Taobao este liderul comertului online, iar Tmall conduce segmentul de B2C. Masurat dupa valoarea bunurilor comercializate pe platformele sale, Alibaba este mai mare decat eBay si Amazon la un loc. Si in curand Alibaba ar putea sa-i bata pe rivalii sai si in alte feluri: e foarte posibil ca IPO-ul Alibaba sa fie cel mai mare din istorie, pentru ca Alibaba urmeaza sa se listeze la bursa din New York.
Analistii estimeaza ca Alibaba ar putea strange 15-20 miliarde de dolari, un record in piata, iar asta ar duce valoarea companiei la cifrele astronomice de 110-150 miliarde dolari. Pe scurt, listarea Alibaba ar putea fi cea mai mare listare a unei companii de tehnologie. Sa ne uitam la alte cateva cifre. In anul fiscal 2013 (incheiat in martie a.c.), Alibaba a avut 618 milioane de clienti si venituri de 5,5 miliarde dolari, conform thenextweb.com. Anul trecut, vanzarile pe site-urile Alibaba au atins circa 250 miliarde dolari, veniturile au crescut cu 50% anul trecut, iar marja de profit a depasit 40% in primele noua luni din an. De asemenea, trebuie sa mai precizam ca Yahoo detine 23% din Alibaba si conform contractului, trebuie sa vanda cea mai mare parte a actiunilor in acest IPO.
Insa contextul nu este foarte favorabil listarii. Valoarea actiunilor companiilor de tehnologie listate la bursa in America a scazut cu circa 150 miliarde de dolari din martie incoace. Lipsa de apetit a investitorilor explica de ce Alibaba a decis sa ofere initial actiuni de numai un miliard de dolari – pentru a testa apele. Iar suma va creste gradual in viitorul apropiat, in functie de cerere. Asta ca sa nu se intample ca in cazul Facebook, o alta listare mult-asteptata, pretul actiunilor scazand insa imediat dupa listare. Insa Facebook si-a revenit: pretul actiunilor sale a crescut cu 50% de la listare incoace, iar valoarea de piata a companiei este stabilizata la circa 150 miliarde dolari. Asta ne arata ca viitorul pe bursa al Alibaba trebuie judecat peste cateva luni de zile, nu in primele saptamani de dupa listare.
Compania chineza incearca, punand accentul pe businessul mobil, sa evite repetarea problemelor care au afectat listarea Facebook in 2012. Fara venituri generate pe platforme mobile la finele anului 2011 si cu o crestere perceputa de investitori ca anemica pe acest segment, Facebook a pierdut mai mult de jumatate din valoarea de piata in primele patru luni de la oferta publica initiala din mai 2012, prin care a atras 16 miliarde de dolari. In prezent, valoarea de piata a Facebook a revenit si a depasit nivelul de la listare, dupa ce compania a reusit sa-si dezvolte afacerile pe platforme mobile, care genereaza acum 59% din veniturile din publicitate ale retelei de socializare.
Surse foto: Bloomberg, The Economist.
One comment
Pingback: “Sesam, deschide-te”, a spus Alibab...